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Swiss healthcare on the brink of intensive care

30.09.2021 – EVELINE RUTZ

Switzerland has an ageing population with more and more people suffering from complex health issues. This represents an enormous challenge for the country’s celebrated health sector. A dearth of well-trained staff exacerbates matters. People in the nursing profession have a lot on their plate – and are struggling to cope.

Swiss healthcare is in trouble. Costs are rising, reform is hitting the buffers, and a skilled workforce is in short supply. Nurses had already been voicing concern before Covid, complaining of poor working conditions and a lack of appreciation. After one and a half years of the pandemic, they are now physically and emotionally exhausted (see also “Swiss Review” 4/2021). But the pressure continues to build, as demographic and social factors aggravate the situation. Forecasts predict that the shortfall in nurses is likely to be around 65,000 by 2030. Employee associations and health experts warn of an emergency – which the “Strong healthcare” popular initiative aims to avert. This initiative will be put to the people on 28 November 2021.

Staff attrition

Around 214,200 people work in the nursing profession in Switzerland – mostly at hospitals (45 per cent) and care homes (41 per cent). The remaining 14 per cent work in the home care sector. Many nurses work part-time, because the demands of a full-time position are simply too great. Shift rotas make it harder for them to have any sort of private and family life. The work is physically and mentally draining. And cost-cutting pressure across the sector has led to minimal staffing and a focus on efficiency above all else. Nurses often have little time to respond to individual needs or make small talk with patients. They find it hard to come to terms with the fact that they are unable to do their job the way they want. Many leave the profession early. A third of those who do so are younger than 35.

Foreign workers plug the gaps

Never before have there been so many job vacancies in the Swiss healthcare sector. HR departments are finding it hard to fill positions and often resort to recruiting people from abroad. At the Children’s Hospital of Eastern Switzerland, for example, 42 per cent of doctors are Swiss, 36 per cent are German and eight per cent are Austrian. However, 86 per cent of the qualified nursing staff are Swiss. The university hospitals of Zurich and Lausanne, on the other hand, rely much more on foreign workers, who account for around 60 and 50 per cent of the nursing staff respectively. It is also becoming increasingly common for private households to employ carers from Germany and eastern Europe. These women work virtually around the clock, earn relatively little, and return to their home countries after a few months.

The practice of plugging staffing gaps with foreign workers is problematic for ethical reasons. Switzerland is relying on people whom other countries have trained – and then lost. It will become harder to recruit workers from abroad in future, because other countries are now doing more to keep their best people. Nevertheless, staffing needs in Switzerland will continue to grow strongly, not least because of an ageing population.

Wealth of knowledge, minimal autonomy

In terms of the number of nurses per 1,000 inhabitants, Switzerland fares well compared to other countries. But according to Rebecca Spirig, professor at the Institute of Nursing Science at the University of Basel, it would be wrong to assume the sector is in a comfortable position: “We need to consider the whole picture. How do we deploy our nurses?” In Germany, for example, responsibility for wound care moved to the nursing sector only a few years ago, while administering injections and infusions is part of every nurse’s basic training in Switzerland. In the USA, nurse practitioners are responsible for providing primary care to the general public. And the Dutch have established their “Buurtzorg” (neighbourhood care) model, where teams of nurses are more or less free to advise and treat patients and make all the clinical and operational decisions themselves, accessing support from other specialists where necessary.

“Our nurses have great expertise but are rarely able make their own decisions.”

Rebecca Spirig

Professor at the Institute of Nursing Science at the University of Basel

Predominant doctors

“Switzerland does not lead the way,” says Spirig. Its health system relies heavily on doctors. “Our nurses have great expertise but are rarely able make their own decisions.” For example, patients in Switzerland even need a doctor’s prescription for minor things like wearing compression tights. Swiss healthcare also has layers of complexity. Anyone living at home with care requirements usually deals with a variety of specialists. Home nurses will change bandages, care for wounds and help with personal hygiene. Doctors will make diagnoses, provide treatment and prescribe therapies. Physiotherapists or occupational therapists will do the rest. “We have a lack of uniform structures and processes in outpatient care,” says Ursula Meidert of the Zurich University of Applied Sciences (ZHAW). There is often insufficient consultation. This can lead to duplication of effort or gaps in care as well as the wrong care.

Quality varies considerably

Like many other aspects of Swiss life, the healthcare sector has a federal structure. Federal government makes the guidelines, which the cantons then implement. The cantons delegate certain tasks to the municipalities, who in turn are partially responsible for long-term care as well as outpatient care for the elderly. Hence the availability of medical and social services varies considerably from place to place, as does the effectiveness with which these services work together.

Efforts are being made to make primary care more interconnected and efficient – not least in rural areas, where group practices have sprung up, pooling together different specialist areas. Models involving top-quality home care providers and a seamless interface with inpatient care also exist. These receive a degree of public funding. “We have evaluated some good solutions,” says Spirig. But there is a lack of political will to promote and implement these models across Switzerland, she adds. Meidert shares this view: “Many authorities only act when all other options have been exhausted.”

Stakeholders pursuing their own interests

The complexity of the system makes it harder to form correlations and initiate fundamental reform in the long term. Indecision seems to reign among national policymakers, who often get caught up in matters of principle and are rarely able to compromise. Many proposed improvements fail to get past parliament, where key stakeholders like the Swiss Medical Association, health insurers, and the pharmaceutical industry have a notable lobby. But voters also tend to be sceptical of reform proposals. In 2012, for example, the electorate rejected a plan that aimed to improve the coordination and quality of primary care. Those who oppose innovative solutions warn of higher costs, reflecting a common concern. However, studies suggest that uniform structures and efficient processes help to keep the costs in check. Once the various professions work together more effectively, staff will also be happier and remain in healthcare for longer. Rebecca Spirig, who is one of the committee members tabling the popular initiative, hopes that a yes vote will help to boost collaboration. “It would pave the way for reforms not only in nursing but within healthcare as a whole,” she says.

The public pays a lot

Healthcare services are expensive in Switzerland and are paid for mainly by the people who use them. In 2018, the bill was 798 francs per capita per month. Private households bore 63 per cent of the costs, with compulsory health insurance premiums covering just under half of the costs. The government covered around 30 per cent, according to the Federal Statistical Office. Health expenditure as a share of GDP has risen significantly in recent decades, accounting for 11.2 per cent in 2018 – one of the highest proportions in Europe. The USA easily topped the list on 16.9 per cent, followed by Germany (11.5 per cent) and France (11.3 per cent). Spain recorded 9.0 per cent and Ireland 6.9 per cent. The fact that costs are increasing is a source of concern for many in Switzerland – healthcare and health insurance consistently rank high on the annual Credit Suisse Worry Barometer. For the record: the highest costs in Switzerland are related to hospital stays, the lowest to preventive medicine.

Since the pandemic began, the public has certainly become more conscious of the work that carers put in around the clock. The “Strong healthcare” popular initiative aims to give nurses a shot in the arm. It will be put to the people on 28 November.© iStockphoto

Prescriptions to avert an emergency

For years, nurses have been calling for better working conditions, greater recognition and more autonomy. The Swiss professional association of nurses (SBK-ASI) now wants to take matters into its own hands at the ballot box. “Our health system will be on the brink of intensive care itself if we fail to make our profession more attractive,” says SBK-ASI director Yvonne Ribi. Supporters of the initiative want greater investment in education and further training. For example, they say that apprentice wages need to be increased to boost the number of graduates entering the profession.

The initiative also wants more people working per shift to ensure quality as well as patient safety. Rotas and working hours have to be more family friendly. In future, nurses need greater scope to prescribe, carry out and invoice certain treatments themselves. “Giving nurses more responsibility will ease the pressure on doctors,” says nursing academic and initiative committee member Rebecca Spirig.

Counterproposal to promote training

Policymakers have lent nurses a sympathetic ear. The federal parliament has approved a counterproposal, favouring a strategy that promotes training. Almost 500 million Swiss francs from the federal coffers has been earmarked for the proposal, with the cantons set to match this amount. That is too little, says the initiative committee. It believes that more is needed if carers are to have greater job satisfaction and stay longer in the nursing profession. The campaigners also want higher staffing ratios. Hence voters will have the last word on 28 November.

The Federal Council and majorities in the National Council and Council of States oppose the initiative. They are unwilling to afford nurses special treatment in the federal constitution. Health insurers also belong to the no camp, unhappy that the initiative would allow nurses to prescribe certain medical services themselves. They warn that this would lead to more frequent treatments and additional costs. The opposite is true, counter supporters. Not having to rely on a doctor’s signature all the time will save time and money, they say.

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Comments :

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    Danny Saner, London, United Kingdom 20.11.2021 At 09:38

    All you people think of is money...what the fuck do I care what the cost will be? You should have been adapting to the changing times and stay abreast of developments.Instead you where sleeping on the job and missed warnings that things could not stay as they were. And now you're whineing and scraping and saying it's because of the ageing population... so what's your plan now? Cart everybody off to concentration camps, beacuse they're older than 65 and entitled to a pension they've worked for all their lives? As usual this is gonna be talked about and analyzed and talked about again and nothing happens.


    (...)


    The final paragraph of this text has meanwhile been deleted by the editorial team.

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    Roland Peccoud 19.11.2021 At 19:38
    En ce qui concerne le système HUG, à Genève, les plaintes que j'entends des infirmiers.ères visent le manque de personnel, la restriction de l'autonomie, notamment dans l'achat du matériel infirmier, et surtout une hiérarchie commerciale qui peut être une entrave au bon fonctionnement du travail hospitalier.
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    Osatohanmwen Okungbowa, Edo State, Nigeria 25.10.2021 At 20:44

    My comment is that, why not look for workers in other country like Nigeria and other Africa country.

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    Teresa Huser-Arnal 17.10.2021 At 16:42

    Bonjour


    Très bon analyse du système de santé suisse en relation a la profession d’infirmière -er. Merci.


    Votons OUI à l’Initiative sur les Soins Infirmiers le 28 novembre

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    Henk Masselink, Niederlande 11.10.2021 At 16:23
    Es gibt eine Lösung für die Probleme im Gesundheitswesen, und nicht nur für die Schweiz. Dazu noch die Bemerkung, dass nicht nur die Veralterung der Bevölkerung verantwortlich ist. Die medizinische Möglichkeiten sind in unserem Weltteil fast unbeschränkt. Deshalb muss man den Mut haben, Grenzen zu stellen. Die meisten individuellen Kosten entstehen im letzten Lebensjahr eines Menschen und das Resultat der Behandlungen ist meistens nicht erfreulich, sondern eine Verlängerung des Leidens. Die Länge des Lebens und nicht die Qualität ist bei den Behandlungen im allgemeinen zielführend. In den Niederlanden ist dazu noch ein wahnsinniges und zeitverschlingendes Kontrollsystem entstanden, wobei das Pflegepersonal fast jede Minute schriftlich rechtfertigen muss. Kontrollsucht wird von Mistrauen verursacht! Wie einfach die Lösung sein kann: würdige, stimuliere, vertraue, sei ehrlich gegenüber einander – auch gegenüber den Patienten.
    Das Arbeitsfeld mit seinem Fachwissen und Erfahrung weiß schon wie man die Probleme lösen könnte, aber die Entscheidungen muss die Politik treffen. Da fehlt es an Mut, da man natürlich keine unpopulären Maßnahmen ergreifen will. Siehe da der entstandene Spagat, der unsere Staaten lähmt. Mehr Personal ist keine Lösung wenn nicht die Ursache erkannt wird. Henk Masselink, pensionierter Hausarzt
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    Verônica Böhme, Brésil 08.10.2021 At 14:34

    Cela montre encore que des pensées "je ne veux pas faire et je jete pour autre personne le faire" comme système de pensée mondial: ne peux pas marcher. Il faut une reéducation que "il y a travail jour au jour dans une maison et des garçons - riches et pauvres - ont besoin faire cela" aussi comme s'occuper des enfants, apprendre des petits à soigner des gens malades et agées. Révolution Rose pour une nouvelle Civlisation, Civilisation Respectueuse. Jeter la charge de soin des personnes seulement pour une métier, un groupe de personnes, c'est vraiment malade.

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      Arye-Isaac Ophir, Israel 09.10.2021 At 10:35

      In Sache dringendem Umdenken individueller Wertskala in der heutigen Gesellschaft bin ich ganz Ihrer Meinung. Aber in Sache Pflegeleistung? Die heutige Familienstruktur ist eine zerrissene, beide Elternteile arbeiten, die Jungen suchen ihren eigenen unabhängigen Weg in die Zukunft anderswo. Wir leben nicht mehr in einer generationenumspannenden Grossfamilie auf einem Hof.

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    Arye-Isaac Ophir / Israel 05.10.2021 At 08:48

    In Kürze gesagt: GRAUSAM ABER WAHR ! Das öffentliche Gesundheitswesen in der Schweiz ist seit Jahren ein profilierter Requiemkomponist. Da ist wirklich etwas Grundsätzliches oberfaul weil es gibt wirklich keinen Sinn, ausser dem des totalen Chaos bezüglich Administration und Politik. Ich bezahle hier in Israel umgerechnet an die 20 Sfr. pro Monat - und da ist alles inbegriffen, was Spitalaufenthalt, ärztliche Betreuung und medizinische Eingriffe anbelangt inklusive ärztlicher Betreuung auch im Alltag nach der Spitalentlassung.

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      Kathi Dori, Israel 17.10.2021 At 15:45

      Lieber Arie-Isaac, mit den umgerechnet 20.- sFr. gibt es nur eine Grundbehandlung, ohne Zusatzversicherung bezahlt man viele Untersuchungen selber ( z.B. in der Schwangerschaft ). Die Wartezeiten fuer Spezialisten sind viel zu lang ( z.B. Plegehilfe zuhause nach Operation: 1 Monat, Logopaedie fuer Kinder: 8 Mte.....). Altenheimplaetze sind unbezahlbar.


      Auch in Israel sind die Pflegenden unterbezahlt, die Stellenberechnuing ist auf dem Stand von vor 30 Jahren geblieben.


      Bin jetzt , nach ueber 40 Jahren im Beruf, pensioniert worden, und bluehe ploetzlich auf.

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    Silvia Luescher, Canada 05.10.2021 At 00:31

    Unser Gesundheitswesen ist in der selben Situation, die Bevölkerung will die beste Pflege ohne mehr zu bezahlen.

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    Önder Erdoğan,Yavruturna Çorum Türkei 04.10.2021 At 21:36

    Moderne Industrieländer leben in der Gegenwart und planen für die Zukunft, ich denke das wird für die Schweiz kein Problem sein.

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    Paolo Indiano, Deutschland 04.10.2021 At 12:00

    Meine Tochter macht derzeit eine Ausbildung als Pflegefachfrau in Deutschland. Nach dem 1. Ausbildungsjahr hat sich schnell gemerkt, welche aussergewöhnliche Belastung auf dem Pflegepersonal im Krankenhaus lastet. Es ist deswegen längst fällig, dass diese Berufsgruppe und ihre Leistungen nicht nur mit lautem Applaus aber mit mehr Geld anerkannt wird. Ich werde auch die Initiative ohne Wenn und Aber unterstützen. Sonst werden die Pfleger noch kranker als die Gepflegten... Dann gibt es auch keine Pfleger mehr und nur Ungepflegte...

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      Arye-Isaac Ophir, Israel 06.10.2021 At 08:50

      Das haben Sie ganz richtig erkannt. Diese verfahrene und total ungerechte Situation beruht zur Hauptsache darauf, dass die medizinische Politikstrategie die ehrenhafte Sozialbereitschaft der Pfleger als eine Art von "Nonnenberuf" ganz unverschämt einkalkuliert und ausnutzt. Also, kann ich nur hinzufügen, Ihr gesagtes in Gottes Ohren!

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    Stefan Koerner, Thailand 04.10.2021 At 09:00

    Ich bin sehr zum Dank verpflichtet. Ohne das Personal im Gesundheitswesen wäre ich nicht mehr hier. Ich habe dem Gesundsheitsamt 2x geschrieben, dass die Menschen, die im Spital arbeiten, bessere Löhne mehr als verdient hätten. Antwort: Danke für die Info und wir nehmen uns der Sache an. Der zweite war dann nicht so ziemerlich geschrieben. Antwort: keine. Ich bin einer der wenigen der co19 bekommen hat und arbeitsunfähig geworden ist. Aber so spielt das Leben. Geniesst das Leben, esst gesund, man weiss nie, wenn das Leben fertig ist

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    Urs Rösli, Alvares, Portugal 03.10.2021 At 17:55

    Ich staune immer wieder bei solchen Berichten. Meine Tochter ist Pflegefachfrau HF, 40jährig und alleinerziehende Mutter mit erstklassigen Zeugnissen. Nachdem ihre Tochter grösser ist, sucht sie wieder eine Stelle und findet nichts. Sie möchte keinen Wochenend- und Nachtdienst machen. Und diese Situation können Spitäler und Kliniken nicht akzeptieren. Es wäre also dringend notwendig, dass diese Institutionen neue Arbeitsmodelle schaffen würden. Aber auch hier: Die Verantwortlichen sind Schreibtischtäter, die von Praxis sehr wenig Ahnung haben. Schade und so liegt vorläufig auch das ganze Wissen meiner Tochter brach und sie liest weiterhin von fehlendem Pflegepersonal....

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      Susanne Matthys, Kent, USA 04.10.2021 At 02:53

      Wenn jemand keinen Nacht- und Wochenenddienst macht, bedeutet das, dass alle Anderen mehr Nacht- und Wochenenddienst machen. Oft weigert sich daher das Pflege-Team, eine solche Person zu akzeptieren..

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    Rita Schneider, Portugal 03.10.2021 At 12:28

    Gesundheit, Ernährung, Technik, alles hat sich stark entwickelt in den vergangenen 40 Jahren. Einiges zum Guten, anderes nicht. Die Pflegeberufe waren Berufung, nicht einkommensgebunden, und die Ansprüche der zu Pflegenden war nicht hoch. Sie waren zufrieden wenn jemand da war und "mal ins Zimmer reinschaute". Wir haben Überstunden gearbeitet ohne nach mehr Geld oder Freizeit zu fragen, das Krankenhaus hat uns aber, bei weniger Belegung, die Freitage gewährt. Heute ist man nicht mehr flexibel genug rasch zu reagieren. Das System ist so träge geworden, seit alles und jedes geregelt werden muss. Muss es???? Könnten Freiwillige, ganz ohne Pflegeauftrag, einen Teil der Zuwendung übernehmen? Nicht unbedingt Familienmitglieder, die sowieso schon am Limit pflegen, aber es gibt so viele rüstige Alleinstehende, AHV-Rentner/innen die bereit wären, eine solche Aufgabe zu übernehmen. Doch mit den Vorgaben von Versicherungen und Trägerschaften (Sicherheit????) werden solche Tätigkeiten verhindert. Das ist doch Verhältnisblödsinn. Was ist denn gefährlich daran (ausser man hat einen Hass auf jemanden!!!), am Bett eines Kranken zu sitzen, seine Hand zu halten, zuzuhören, zu reden/vorzulesen falls erwünscht, und im Bedarfsfall nach der Schwester zu klingeln? Die Sehnsucht nach Liebe und Zuwendung hat sich in all den Jahrzehnten nicht verändert, das bleibt und wird immer so sein. Als junge Frau habe ich mich um Kranke gekümmert und jetzt als Rentnerin tue ich es wieder. Wenn viele mitmachen, kann man viel verbessern. Wo ist der Wille? Politisch wie menschlich!

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      Arye-Isaac Ophir, Israel 07.10.2021 At 10:04

      FREIWILLIGENHILFE? Als ich in den Ruhestand trat, habe ich mich über zwei Jahre 20 Stunden je Woche als solche freiwillige Pflegerkraft betätigt. Ich meine als Zusatz hat das seinen Sinn. Aber als im Gesundheitswesen einkalkulierter Ersatz? NEIN, weil uns das wieder genau zum selben Punkt der Berufsabwertung führt.

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    Kurt Fridez, 22438 PANO, Spanien 03.10.2021 At 11:40

    Ausländische Arbeitnehmer im Gesundheitswesen kommen gerne in die Schweiz. Gründe: wesentlich höhere Entschädigung, bessere Arbeitsbedinungen, mehr Freizeit. Ich spreche hier allgemein im Vergleich mit spanischen Verhältnissen ( die unmliegenden Länder der Schweiz sind mir auch bekannt). Ich fordere: mehr Eigenverantwortung für die persönliche Gesundheit, gesünder leben, nicht soviel jammern, speditive Gymnastik, gesunder Sport (nicht übertreiben), nicht rauchen. keine Drogen, wenig Alkoholkonsum etc. Ich bin 80 und fühle mich gesund, bin gegen alles was mit Covid zusammenhängt, vor allem keine Impfung. Ganz wichtig: Immunsystem stärken. Abstimmung November also 2x NEIN.

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      Markus Haller, Guatemala 04.10.2021 At 06:34

      Respekt Herr Fridez, ich freue mich, dass es Menschen wie Sie gibt, die sich eine gesunde kritische Einstellung gegenüber dieser selbstgemachten Krise bewahrt haben! Alles Gute weiterhin, liebe Grüsse aus Guatemala

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      Arye-Isaac Ophir / Israel 05.10.2021 At 09:47

      Werter Herr Fridez, leider haben Sie vergessen zu erwähnen, dass sog. gesundes Leben bei vielen noch lange kein Garant fuer Gesundheit ist.

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      Pascale Von Ins, Lyon, France 06.10.2021 At 19:00

      Cher Monsieur, Toutes mes félicitations pour votre dynamisme et pour le soin que vous avez pris a ménager votre santé. J'ai moi- même 71 ans, je n'ai jamais été malade, je suis en pleine forme et j'espère être sur vos traces. Je pense que j'ai surtout de la chance car, même si j'ai mene une vie saine, j'ai connu au cours de ma carrière de soignante beaucoup de personnes qui n'ont aucune responsabilité dans leurs difficultés de santé. C'est une évidence...pour ce qui concerne notre santé, nous avons de la chance. Espérons que cela dure. Bien cordialement.

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    Renata Neuweiler, Kreta, Griechenland 03.10.2021 At 09:44

    Ich werde die Initiative des SBK mit einem entschiedenen JA annehmen. Als Teenager war Krankenschwester zu werden mein Traum. Ich habe ihn nie realisiert weil mir bewusst wurde, niemals die Zeit zu haben, mich einmal an ein Krankenbett zu setzen und dem Patienten zuzuhören. Somit kann ich allem, was diesen wunderbaren Beruf interessanter, menschlicher und somit besser macht, nur zustimmen!

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